Billett merket: Gründer søker jobb

Julen 2011 bestemte jeg meg for å ta sjansen, og i mars 2012 så mitt eget firma, Alle tiders kommunikasjon AS, dagens lys. Jeg var en lykkelig gründer klar for nye utfordringer. To måneder senere skrev jeg min første, store kontrakt, og jeg var overbevist om at dette ville gå helt strålende.

I dag, halvannet år senere, har jeg opplevd opp- og nedturer. Jeg har vært med på mye spennende, men jeg har også innsett at jeg savner min gamle og trygge jobbtilværelse. Jeg har skjønt at jeg trives og fungerer bedre som kommunikasjonsrådgiver i en organisasjon, og at det er der min kompetanse kommer mest til sin rett. Jeg har derfor bestemt meg for å avvikle businessen og isteden søke en “vanlig” jobb.

Savner kolleger og organisasjonslivet

På mange måter føles det som å “banne i kjerka”. Det er liksom opplest og vedtatt at lykken må være å jobbe for seg selv, kunne styre sin egen hverdag, og å få være sin egen sjef. For min del, så er det ikke sånn. Jeg var faktisk lykkeligere da jeg jobbet i en organisasjon sammen med kolleger og sjefer.

Å drive alene og selvstendig er en ensom tilværelse. Jeg trives med ansvar, men ikke å være alene om alle små og store vurderinger, oppgaver og beslutninger. Jeg savner å være en del av et større fagmiljø hvor mennesker med ulik kompetanse jobber sammen om felles mål, diskuterer retning og feirer sine seire sammen.

Mitt viktigste bidrag til en ny arbeidsgiver er at jeg er flink til å jobbe med kommunikasjon på tvers av avdelinger og divisjoner i en organisasjon. Jeg trigges av å jobbe med mennesker som representerer ulike fagmiljøer og ekspertiser, forstå problemstillingene, utarbeide budskap og dele historier som bidrar til bedre forståelse for organisasjonens mål og visjoner både innad og utenfor organisasjonen.

Jeg er spesielt interessert i hvordan teknologi og digitalisering påvirker organisasjoner, samfunnet vårt og spesielt hvordan vi kommuniserer, et tema jeg stadig fordyper meg i og skriver om her på denne bloggen.

Fantastisk erfaring

Selv om jeg ønsker å avslutte konsulentvirksomheten min, er jeg glad for at jeg tok sjansen og ga det et forsøk. Jeg har lært utrolig mye av denne prosessen, både gjennom å drive egen business, men like mye om meg selv. Jeg har utvilsomt vokst mye på denne erfaringen.

Som gründer er man nødt til å brette opp ermene og sørge for at man gjør seg fortjent til oppdrag og betaling, og ta alle oppgaver på strak arm selv når de ligger godt utenfor komfortsonen. Jeg har måttet utfordre meg selv igjen og igjen, men jeg har lært at med grundige forberedelser kan man få til det meste, og det vil jeg ta med meg videre.

Jeg vil ikke til å avslutte Alle tiders kommunikasjon AS helt selv om jeg får ny jobb. Jeg vil fortsette å blogge, og jeg tar gjerne på meg flere foredragsoppdrag så lenge det ikke kommer i konflikt en arbeidsgivers interesser. Jeg vil dessuten også fortsette å ta på meg frivillige oppdrag for Gatejuristen og andre ideelle organisasjoner når jeg har tid og anledning. Jeg vil også fortsatt være aktiv i sosiale medier, som jeg opplever er en fantastisk arena for diskusjoner og læring.

Nå håper jeg det finnes en organisasjon som har behov for en kommunikasjonsrågiver som meg. Konkurransen om kommunikasjonsjobbene er stor, og jeg er forberedt på at det kan ta tid.

Sjekk gjerne ut min profil på Linkedin.

 

Post Script:

Man vet aldri hva fremtiden bringer, og en jobbsøkeprosess endte isteden med et nytt og spennende oppdrag. Jeg har derfor bestemt meg for å fortsette konsulenttilværelsen inntil videre.

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS