Gjennom å analysere digitale spor, kan man hente ut enormt mye informasjon om kunder og interessenter. Med enkle verktøy kan du for eksempel finne ut ganske mye om de som besøker nettsiden din, som demologiske data, hvor de kommer fra før de kommer inn på nettsiden din, og gjennom hvilke kanaler. Det finnes endeløse muligheter for å tracke og analysere digitale data, og vi er bare i startgropen i å utnytte de mulighetene som finnes.
Google kan forutsi influensautbrudd, vinneren av USAs presidentvalg før avstemmingen er over, og hvem som vinner Melodi Grand Prix før finalen på bakgrunn av søk. Hvis du ikke har sett Andreas Ekströms TedX foredrag om Google´s knowledge, anbefaler jeg virkelig sette av 12 minutter til å gjøre det.
Hvis du trodde det var gratis å ha profil på Facebook, tar du feil. Du betaler ved å gi fra deg enormt mye informasjon. Det sies at Facebook har omlag 16 sider med detaljert informasjon om hver enkelt bruker, noe som blant annet gjør Facebook til en fantastisk annonsekanal. Gjennom sponsede poster kan du på bakgrunnen av Facebooks informasjonsgrunnlag målrettet treffe akkurat den du ønsker med ditt budskap, og det kan være utrolig effektivt om man gjør det riktig.
Personalisering av kommunikasjon
Basert på egne digitale data, kan man også hente mye informasjon om egne kunder og interessenter. En kjent historie fra USA handler om Target, som er konkurrenten til Wallmart. Target fikk en klage fra en sint tenåringsfar som var forbannet for at de sendte datteren kuponger med rabatt på babyklær. – Er dette en oppfordring fra Target for å forsøke å få henne gravid?
Target måtte gå inn og sjekke i systemene sine, og da de kontaktet faren igjen, var det han som måtte beklage. Det viste seg at datteren var gravid, hun hadde bare ikke fortalt det til faren sin enda. Target hadde altså på bakgrunn av tenåringens handlemønster, analysert seg frem til at hun var gravid, før hennes nærmeste familie var klar over det.
Alle som handler på Amazon.com vet at de er flinke til å gjette på hva du kan tenke deg å kjøpe. De serverer lynraskt nye forslag i nettleseren din mens du ferdes gjennom nettbutikken deres. Dette er kompetanse som Amazon stadig forbedrer, og de blir mer og mer treffsikre. Du trenger ikke engang å kjøpe noe, bare det at du har klikket inn for å vurdere et produkt, mates inn algoritmen for å finjustere forslagene.
Dataanalyse gir store muligheter for bedrifter å skape personalisert kommunikasjon, men det er viktig å ikke overdrive og misbruke de mulighetene dette gir. For min egen del skyr jeg nå unna den digitale motebutikken Zalando. Etter at jeg i høst var innom nettbutikken for å sjekke prisen på noen fine vesker, har jeg senere blitt bombardert av annonser fra Zalando på de samme veskene i Facebookfeeden min. Heldigvis for meg kan jeg klikke bort annonsen, men det er jo en kjedelig utgang for både annonsør og kunde at man ikke treffer med kommunikasjonen.
Jeg tar ikke her opp de praktiske og etiske utfordringene knyttet til innhenting og lagring av digital data. Det er helt klart reelle problemstillinger knyttet til dette. Samtidig er det ingen tvil om at det er mye positivt som kan skapes gjennom digitale data, som f.eks. Facebooks Safety Tracker, en helt ny tjeneste som finner personer som oppholder seg i katastrofeområdet Nepal, og lar de enkelt melde fra til alle sine venner om at de er i god behold.
Jeg ser av stillingsannonser en tydelig trend på at bedriftene er i ferd med å styrke sin digitale kompetanse på markeds- og kommunikasjonsområdet. Derimot handler det stort sett om kompetanse på innholdsmarkedsføring i sosiale medier. Jeg spår at bedrifter etterhvert også i større grad vil skaffe kompetanse på digital analyse, der de fleste bedrifter har mye å lære.
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier






Del gjerne...





