YouTube: Social media 2014 (4 min, 28 sec)
Sosiale medier har forandret samfunnet vårt fordi sosiale medier har gitt oss alle mulighet til å dele kunnskap og meninger. Dette har ført til at individet har fått større makt, som igjen har ført til et mer gjennomsiktig samfunn.
Den nye teknologien har påvirket oss mennesker enormt. Vi er “på” hele tiden, vi trenger bare mobiltelefonen som vi har med oss over alt. “Phubbing” (å fikle med telefonen) har blitt et begrep. Vi gjør det i alle ledige stunder, på bussen, i reklamepausen foran TV´n, i alle situasjoner hvor vi risikerer å kjede oss et øyeblikk. Og tilbudet av sosiale møteplasser og kanaler bare vokser.
Sosiale medier er i ferd med å endre hele vårt kommunikasjonsmønster. Fra å være passive mottakere av kommunikasjon, er vi i ferd med å bli aktive tilhørere som selv velger kanal og hvem vi ønsker å kommunisere med. Dette påvirker ikke bare samfunnet, men også bedrifter og organisasjoner som må tilpasse seg en ny og mer sosial verden. Som et resultat av dette er bedriftene i ferd med å bevege seg mer og mer bort fra monolog-markedsføring til fordel for relasjonsmarkedsføring, fra reaktiv til proaktiv kundeservice, og det handler mer og mer om fortjent omtale, istedenfor betalt omtale.
Bedrifter i sosiale medier
Få bedrifter og organisasjoner tatt over seg den nye, sosiale hverdagen. Joda, mange bedrifter har en offisiell facebookside eller en twitterkonto i bedriftens navn, men det er ikke å utnytte sosiale medier.
Fortsatt ser mange bedrifter på sosiale medier som en kanal for markedskommunikasjon, med samme målsetning og kommunikasjon som man bruker i betalte kanaler. Noen bedrifter bruker sosiale medier som en servicekanal og det er bra, for man bør være tilgjengelig der kundene faktisk befinner seg. Derimot er det få bedrifter som har utnyttet den store verdien som ligger i sosiale medier, gjennom å innføre en sosial kommunikasjonsstrategi hvor man involverer alle sine ansatte i sosial dialog med bedriftens interessenter.
Hva hindrer bedriftene?
Mange bedriftsledere skjelver ved tanken på å slippe de ansatte løs i sosiale medier. Det er nok flere grunner til dette. Ofte tror jeg at toppledelsen rett og slett mangler kunnskap om sosiale medier, og det er naturlig å ha frykt for det ukjente. Ledelsen er sannsynligvis også redd for å miste litt av kontrollen over sine ansatte, og det sitter nok noen litt gammelmodige holdninger om at man ikke må gi fra seg makt nedover i organisasjonen. Jeg tror dette kan være ødeleggende for bedrifter som ønsker å være toneangivende i et stadig mer sosialt samfunn.
Jeg hører ofte ledere si at “vi er ikke på sosiale medier fordi vi har ikke utviklet en sosiale medier-strategi”, og det har jeg herved lyst til å utfordre. Hvorfor trenger man en sosial medie-strategi? Jeg mener organisasjonene heller bør sørge for å ha en sosial kommunikasjonsstrategi.
Sosiale medier gir gjennomslagskraft – og større tillit
At man ikke har en egen sosiale medie-strategi, innebærer ikke at man ikke skal sørge for å ha noen kjøreregler. Jeg mener at man bør definere en misjon (hensikt), og være tydelig på at det også medfører et betydelig ansvar hos den enkelte når man er aktiv i sosiale kanaler. Jeg tror også det er smart å gi både ledere og medarbeidere praktisk opplæring, og samtidig skape en dialog rundt dette innad i organisasjonen.
Belønningen er stor for de som våger. Om 100 medarbeidere får 100 følgere hver, når de ut til 10.000 aktive og dedikerte interessenter – helt gratis! Dette er nok et svært forsiktig eksempel, over tid vil 100 dedikerte og ivrige medarbeidere fort få en betydelig større følgerskare av aktive interessenter som brenner for det samme som dem.
Bedre enn den eksterne verdien, er kanskje den interne dimensjonen for bedrifter som tør å bli sosiale. Ved å gi medarbeidere tillit til å kommunisere på vegne av organisasjonen, vil det også slå positivt tilbake på bedriftens kultur. All forskning viser at tillit gir mer fornøyde medarbeidere. I tillegg får de ansatte også masse nyttig informasjon og læring. Man deler, får feedback og diskuterer, og det kan gi enorm gevinst for organisasjonen.
Gjør dine ansatte til ambassadører for din bedrift
Teknologi og produkter er kopierbart og forbrukerne har ofte et stort utvalg å velge i. I valget på varer og tjenester stoler vi mest på de leverandørene og bedriftene vi kjenner, og handler fra dem. Sosiale medier handler om relasjoner – både personlige og kommersielle. Man vedlikeholder gamle relasjoner, og man skaffer seg nye.
Gi bedriften en fordel gjennom å gi dine medarbeidere tillit, og utnytt fordelen som ligger i sosiale medier. Gjør det nå, så får bedriften din et fortrinn, ettersom kampen om oppmerksomheten bare blir større og større i en sosial medieverden som flere og flere vil delta i.
Som gründer har jeg selv hatt en bratt lærekurve i og om sosiale medier. Uten penger til et markedsbudsjett, har jeg simpelthen vært nødt. Takk og pris for det!
Jeg har allerede etablert et fantastisk nettverk og deltatt i dialog med utrolig mange dyktige kommunikasjonsfolk som øser ut av egen erfaring og kompetanse. Det har vært helt uvurderlig for meg, og det gir meg masse læring, energi og pågangsmot i min gründerbedrift.
Tusen takk til Hans-Petter Nygård-Hansen, Christoffer Hovde, Astrid Valen-Utvik, Cecilie Staude, Erlend Førsund, May-Liss H. Wasmuth, folkene i Netlife Research, Anita Krohn Traaseth, Cecilie Thunem-Saanum, Annicken R. Day, Trond A. Skjelbred, Ingfrid Landsnes, Bjørn Leirdal, Audun Farbrot, Linda Lay og alle andre som her ikke er nevnt, som raust deler av egen kunnskap i sosiale kanaler.
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier






Del gjerne...





