Bankenes digitale krig er i gang!

Krigen om P2P-betalinger

Før sommeren lanserte DNB vennebetalingstjenesten “Vipps”. Det har blitt en stor suksess, og på få måneder har over en halv million nordmenn lastet ned app´n.

I juni skrev jeg blogginnlegget “DNB vinner ikke den digitale kampen med Vipps.” Selv om jeg digget tjenesten, var jeg svært skeptisk til forretningsmodellen. Jeg spådde at slike tjenester var nødt til å være gratis for å kunne konkurrere i et disruptivt marked. Derimot hadde jeg ingen anelse om at det ville ta så kort tid før det ble en realitet. Fra i morgen av er det nemlig gratis “å vippse”!

Bakgrunnen er konkurransen fra Danske Banks “Mobilepay” som ble lansert i Norge i dag. Mobilepay er en tilsvarende betalingstjeneste som har vært i bruk i Danmark i over to år, og nesten 2,5 millioner dansker er registrert som brukere av tjenesten.

I motsetning til Vipps er Mobilepay en gratis tjeneste. Og DNB svarte på konkurransen fra Danske Bank ganske umiddelbart med å fjerne gebyret på Vipps for betalinger under kr 5.000,- Så jeg hadde rett i at forretningsmodellen til Vipps ikke ville fungere i et konkurranseutsatt marked, og bakgrunnen for spådommen min er som følger:

Nye spilleregler

I frie markeder med stor konkurranse vil prisene på denne type tjenester (såkalte commodities*) fort bli presset ned mot grensekostnaden. Det vil si den kostnaden det er å produsere én enhet til av tjenesten, – i dette tilfellet å utføre én ny vennebetaling. For Vipps og Mobilepay er grensekostnaden i praksis lik null, for det er nesten ikke mulig å sette en pris på hva det koster DNB eller Danske Bank å utføre bare én vennebetaling. Slik er det med Vipps og Mobilepay, og mange andre digitale commodities.

Dette har jeg lært av professor Arne Krokan og hans bok “Nettverkøkonomi” som jeg varmt anbefaler.

Det jeg imidlertid ikke hadde rett i var at det ville skje gjennom konkurransen bankene imellom, og ikke gjennom disruptiv innovasjon.

Accenture har nemlig uttalt at bankene kan tape opptil en tredjedel av sin tradisjonelle omsetning til nye digitale aktører innen 2020. Det ser ikke ut til at bankene vil gi seg uten en kamp, og at de ruster seg skikkelig for å møte konkurranse fra tjenester som Snapcash og Apple Pay.

Og det beste med konkurranse er at det kommer forbrukerne og kundene til gode.

Let the war begin!

Commodities = varer og tjenester som er tilnærmet like og enkelt substituerbare eller utbyttbare, slik at det ene produktet eller den ene leverandøren uten videre kan erstatte en annen. Den eneste betydningsfulle forskjellen mellom varene er pris, og kanskje enkelte forhold som har med egenskaper ved produsent eller leverandør å gjøre.
(Utdrag fra: Arne Krokan. «Nettverksøkonomi.»)

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS