Fantastiske Facebook (spesielt for bedrifter)

Fantastiske facebook

Facebook er elsket og hatet, neglisjert og verdsatt, men er stort sett blitt en naturlig del av hverdagen til folk flest. Selv har jeg en åtteårig lang relasjon med Facebook, og jeg må innrømme at det har vært en berg-og-dalbane-opplevelse. Da Facebook gikk på børs i mai 2012 og kom skikkelig i gang med betalte annonser, gikk jeg til det drastiske skrittet å skifte kjønn på Facebook. En dame i min alder blir ikke glad for kontinuerlige påminnelser om slankedietter og botoxbehandlinger.

Heldigvis har det skjedd endringer, og nå har jeg skiftet tilbake til min rettmessige status. Jeg blir ikke lenger bombardert med dårlig reklame – eller blir jeg det?

Vi tror Facebook vil runde 1 mrd NOK i annonseinntekter i Norge i år.
– Espen Grimmert, Iprospect

Det er mer markedsføring på Facebook nå enn noensinne, men den er bare smartere, så det oppfattes ikke like irriterende. Mye har jeg forhåndsgodkjent ved at jeg selv har valgt å følge bedriftsider som Stormberg, DNB og Katedralen pub og spiseri. En kjapp opptelling viser at jeg følger nesten 250 sider som representerer i hovedsak bedrifter, foreninger, personer og interesser (sport og kultur).

Facebook er Norge desidert største mediekanal. Fire av fem nordmenn har profil på Facebook, og tre av fem er inne på Facebook daglig, gjerne flere ganger daglig.

Smart annonsering

Jeg vil påstå at Facebook ikke bare er den største, men også den smarteste markedsføringskanalen vi har i dag (sammen med Google), om man gjør det riktig. Det er ikke lett, men heller ikke så vanskelig. Det viktigste tror jeg, er at man forstår mekanismene i sosiale medier, og setter av nok ressurser. Det er ikke venstrehåndsarbeid slik mange bedrifter dessverre fortsatt ser ut til å tro at det er.

Mange bedrifter ser ut til å være fornøyde med å ha en Facebookside hvor de legger ut informasjon. De vet nok ikke at de i gjennomsnitt kun når ut til omlag 4 prosent av sine dedikerte følgere. Den organiske rekkevidden er avhengig av Facebooks algoritme, eller sagt med enklere ord, i hvilken grad innlegget engasjerer, og konkurransen er stor. Facebook vil selvfølgelig også tjene penger på bedrifters annonsering.

I noen svært få tilfeller kan innhold være så fantastisk at budskapet spres organisk, men realistisk sett er dette sjelden tilfelle, da særlig for kommersielle virksomheter. Istedet bør man betale litt for spredning, for å få den oppmerksomheten man fortjener.

Facebook har fantastiske muligheter for segmentering, og du betaler kun for engasjement (f.eks. CPC = cost per click). Jo dyktigere du er til å treffe rett person, jo rimeligere og mer målrettet blir markedsføringen for deg. Derfor er det viktig å sette av litt ressurser når man først setter i gang.

På Facebook kan du for eksempel annonsere direkte til personer som befinner seg innenfor en geografisk radius av utsalgsstedet ditt, akkurat der og da. Du kan lage målrettede budskap til eksisterende kunder med tanke på gjenkjøp, og du kan speile profilen til disse kundene for å finne nye, potensielle kunder med samme profil som dermed med stor sannsynlighet er interessert i dine produkter. Gjør du en god jobb i segmenteringsarbeidet, kan du gjennom Facebook nå ut til akkurat den du ønsker å kommunisere med. Neste steg er å sørge for et godt og tilpasset budskap som engasjerer.

Innholdsmarkedsføring – et forskningsprosjekt

Det er dette som kalles innholdsmarkedsføring, eller content marketing. Dette er nok den vanskeligste nøtten å knekke, men veldig viktig for å lykkes med kommunikasjon i sosiale kanaler.

Innholdsmarkedsføring er et kontinuerlig og ressurskrevende arbeid. Gjennom å bruke Facebook, får man også tilgang til verktøy som gjør det mulig å teste for å finne suksesskriterier for når og hvor ofte man bør publisere ulike budskap, og hva som skaper engasjement. Jeg tror det er viktig å se på innholdsmarkedsføring som et forsknings- og læringsprosjekt for å finne ut hva som fungerer for nettopp din bedrift og dine følgere.

Jeg velger å dele dyktige Ingvild Moen (grunder for Resonate, og årets sosiale medie personlighet i 2014) sine glimrende sosiale medie tips til bedrifter, hentet fra hennes foredrag på Social Media Days som ble avholdt for et par uker sider:

  1. Jobb med den helhetlige historien din, som gjør at du fortjener kundens oppmerksomhet – uavhengig av kanal.
  2. Sosiale kanaler vil bli betalte kanaler. Kanalene kan være endret i morgen, du må derfor fortjene kunden – ikke kanalen!
  3. Tilpass kampanjer til den helhetlige historien – ikke omvent.
  4. Våg å teste nye ting, våg å sette en ny standard. Våg å sette brukerens behov foran dine.
  5. Spør deg selv – hvordan bidrar det du deler til å gjøre brukerens liv bedre?
Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS