Digital redelighet og gjennomsiktighet

Fotballfrue - fra artikkelen på DN.no

Det norske folket er splittet i synet på om Fotballfruens handlinger er forståelige og akseptable, eller om hun som utdannet journalist og ansvarlig for Norges største blogg med tilhørende millioninntekt bør opptre mer profesjonelt og i tråd med retningslinjene i Pressens Faglige Utvalg (PFU). Jeg skal ikke videreføre debatten knyttet til Fotballfruen Caroline Berg Eriksens blogg. Jeg tror de fleste som meg begynner å bli ganske mettet på denne mediestormen som har herjet den siste uken både i tradisjonelle og sosiale medier.

La oss heller heve oss et hakk opp og se på problemstillingen i et mer generelt lys, og glemme Fotballfruen for et øyeblikk.

Digital redelighet

Digitaliseringen og Internett har bidratt til å viske ut grensene mellom privat og profesjonell virksomhet. Nå kan alle i prinsippet bli sett og hørt gjennom blogger eller i sosiale medier, og vi kan også alle drive virksomhet gjennom å delta i digitale nettverk som Airbnb (boligdeling) eller Haxi (kompiskjøring).

Internett har skapt en rekke nye tjenester som er i skillelinjen mellom privat og profesjonell virksomhet uten helt klare juridiske eller etiske grenser. Når det utvikles helt nye tjenester og skapes helt nye forretningsmodeller, utfordres også tolkningen av regelverket som er laget under andre forutsetninger, og det skapes rom for gråsoner. Dermed tar etikken i større grad over for et regelverk som ikke finnes.

Digital gjennomsiktighet

Som Fotballfruen nå sikkert også har oppdaget, er Internett utrolig gjennomsiktig. På forholdsvis kort tid har Fotballfruen og mannen måtte forsvare en rekke handlinger knyttet til bildemanipulering, forfalskning av kommentarer og identiteter, samt løgn og fornektelser, for så å komme med den ene innrømmelsen etter den andre. Foreløpig siste avsnitt fikk vi i går over åtte sider i DN Magasinet med forklaringer og forsøk på å forsvare og imøtekomme kritikken.

Sosiale medier har gjort det vanskeligere å være en kødd,
Kathrine Aspaas, kommentator og forfatter

Dette er bare ett av flere eksempler som viser at Internett stiller større krav til både privatpersoner og bedrifter i forhold til redelighet og tillit. Internett og digitaliseringen stiller større krav til åpenhet samtidig som det bidrar til større gjennomsiktighet. Dette må man forholde seg til, og derfor blir omdømmebygging og intern kommunikasjon enda viktigere i fremtiden.

I sommer inviterte Norges Presseforbund bloggere til å bli med i Pressens Faglige Utvalg (PFU), uten å få noe særlig gehør for dette i bloggmiljøet. Kanskje er gapet mellom blogging og PFU-kravene fortsatt for store, men saken med Fotballfruen viser at kravene til (presse)etikk er relevante for bloggere, slik det også er for bedrifter og profilerte privatpersoner.

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS