Markedskommunikasjonens digitale paradigmeskifte

Markedskommunikasjon anno 2015

Et tilbakeblikk på hva som har skjedd det siste året, viser tydelig at vi er kommet langt inn i et digitalt paradigmeskifte. Digitaliseringen har ikke bare flyttet kommunikasjonskanalene våre fra tradisjonelle til digitale og sosiale medier, men har fullstendig endret hele vårt kommunikasjonsmønster.

Internett og sosiale medier gir alle mulighet til å selv velge hvor og når man vil hente og dele informasjon og kunnskap, og det har derfor også gitt forbrukeren en sterkere stemme. Det er bedriftene nødt til å forholde seg til på mange ulike måter. Det siste året har vi ikke bare sett en stor utvikling i sosiale medier, men vi har sett hvordan det har vokst frem nye retninger innenfor kommunikasjonsfaget som en direkte følge av dette. En av de mest omtalte er content marketing, eller på norsk “innholdsmarkedsføring”.

Innholdsmarkedsføring – det nye fagområdet

Jeg opplever at det er en del forvirring knyttet til begrepet “innholdsmarkedsføring”. Noen mener det handler om å kamuflere reklame som redaksjonelt innhold konstruert for sosiale medier, men det er jeg uenig i. For meg handler innholdsmarkedsføring tvert imot om å skape relevant, troverdig og attraktiv kommunikasjon som vekker interesse hos kunder og interessenter i egne kanaler som nettsider, nyhetsbrev og blogger, og i delte kanaler som sosiale og redaksjonelle medier.

Innholdsmarkedsføring er krevende. Det er et kontinuerlig og ressurskrevende arbeid, men belønningen kan gi økt tillit og et styrket omdømme for bedriften. Det er ingen enkle jobb, for det må følges opp i all kommunikasjon som bedriften bedriver, i alle kanaler og hos alle som har dialog med kunder og interessenter. Dagens krav til kundeservice har aldri vært høyere, og det vil fortsatt bare øke.

For å skape engasjerende kommunikasjon må bedriftene være villige til å dele kunnskap, erfaringer, strategier og tanker. Det krever en stor grad av åpenhet og gjennomsiktighet. Magne bedrifter må endre sin gamle “ovenfra-og-ned” informasjonsstruktur til en mye mer transparent, humanistisk og sosial kommunikasjonskultur. Organisasjoner og lederskap er bygget på en forutsetning om at ledere har all informasjon og ledere er talspersoner. I det digitale paradigmeskifte kan man ikke kontrollere informasjonen.

I følge TNS Gallup vil over halvparten av norske virksomheter øke budsjettene i egne kanaler og på innholdsmarkedsføring i 2015*, og det blir spennende å se fruktene av dette arbeidet i året som kommer.

Paradigmeskiftet har også nådd annonsemarkedet

Stadig flere bedrifter velger bort dyr annonsering i papirbaserte medier til fordel for mye rimerligere og mer målrettet markedsføring i digitale kanaler. I følge beregninger vil Google Adwords være norske bedrifters prefererte annonsekanal i 2015. Samtidig utvikler Facebook sitt markedsføringskonsept som gir helt nye muligheter for målrettet annonsering i det som i dag er Norges største mediekanal.

I tiden fremover vil vi se en revolusjonerende digital utvikling som vi gi bedriftene helt nye muligheter til å skreddersy annonser til rett målgruppe, og til en brøkdel av kostnaden fra tradisjonell reklame. På sikt tror jeg utviklingen vil føre til en sammensmelting mellom målrettet reklame og innholdsmarkedsføring på forbrukerens vilkår, slik at man ikke lenger vil oppleve annonser som reklame, mer som påminnelser og informasjon om produkter og tjenester man gjerne vil følge med og holde seg oppdatert om.

Alle som handler på Amazon.com vet at de er flinke til å gjette på hva du kan tenke deg å kjøpe. De serverer lynraskt nye forslag i nettleseren din mens du ferdes gjennom nettbutikken deres. Dette er kompetanse som Amazon stadig forbedrer, og de blir mer og mer treffsikre. Du trenger ikke engang å kjøpe noe, bare det at du har klikket inn for å vurdere et produkt, mates inn algoritmen for å finjustere forslagene.

Bedriftenes evne til å hente ut, administrere, analysere og sette sammen ulike digitale data vil forbedres kraftig i tiden fremover, og dette vil være et viktig konkurranseparameter i fremtiden for å kunne tilby kunder de rette produkter og tjenester.

Kommunikasjonsstrategi for 2015

For å lykkes med kommunikasjonsarbeidet er det viktig at bedriften har en helhetlig kommunikasjonsstrategi som omfavner kommunikasjon i ulike former og kanaler. Jeg mener at bæresteinen for virksomhetens kommunikasjon bør ligge i bedriftens interne kommunikasjonsarbeid. Dette fordi den digitale utviklingen stiller større krav til åpenhet, bedre kundeopplevelser, høyere grad av tillit og en-til-en kommunikasjon. For å kunne håndtere dette, må grunnlaget bygges gjennom åpenhet og høy grad av tillit i egen organisasjon, og det kan kun skapes med god internkommunikasjon.

Et nytt år står for døren, med uskrevne ark og mange nye muligheter. Jeg ser av stillingsannonsene at bedrifter styrker sin digitale kompetanse på markeds- og kommunikasjonsområdet. 2015 kan bli et flott år for de bedriftene som klarer å justere seg i forhold til det et digitalt samfunn. Samtidig blir det tøft for bedrifter som ikke makter å transformere seg i forhold til det digitale paradigmeskiftet vi nå er langt inne i.

Godt nyttår!

*Ref: Kommunikasjon nr 6/14

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS