Googles tre lover

Googles tre lover

Internett, sosiale medier og Google er i ferd med å transformere hvordan bedrifter kommuniserer og markedsføre seg på. De bedriftene som vinner kundens digitale oppmerksomhet, er gjerne bedrifter som vektlegger det samme som Google – relevanse, autoritet og brukervennlighet.

Selv om Googles lover handler om å få best mulig resultat på organisk søk på nett, så kan faktisk de samme lovene også være et godt verktøy for hvordan bedrifter bør meisle ut sin digitale kommunikasjonsstrategi.

Lov #1 om relevanse

Begrepet content marketing, eller innholdsmarkedsføring, handler om
å produsere godt innhold som vekker interessen til de personene som bedriften har definerer som potensielle kunder. Det handler om å skape faglig, relevant og humanistisk kommunikasjon som deles i egne digitale kanaler, som på nettsider, blogg og i sosiale medier.

På samme måte handler Googles mål om relevanse, å skape relevante treff på søk. Derfor blir digitale treff som Google regner som mest relevant, belønnet med høy rangering og blir vist til flest potensielle kunder og interessenter. På den måten vil de bedriftene som er best på å skape relevant og god innholdsmarkedsføring innenfor sitt fagområde, få et forsprang i kampen om kundene. Prinsippet gjelder generelt, og spesielt på Google.

Lov # 2 om autoritet

Et annet viktig kriterium for Google er autoritet. Bedrifter får mer autoritet etterhvert som flere og flere viser interesse og engasjement for det digitale innholdet og kommunikasjonen som er skapt. Derfor er det viktig for bedrifter å skape engasjement på flere digitale flater, på nettsider, gjennom bloggposter og i sosiale medier. Jo større engasjement, jo mer oppmerksomhet og autoritet.

På samme måte prioriterer også Google nettsteder og blogger med høy autoritet. Desto flere nettsteder og blogger som lenker opp din bedrifts nettside eller bloggposter opp mot egne nettsider, i sosiale medier eller til egne blogger, blir favorisert også av Google.

Lov # 3 om brukervennlighet

Det er ingen tvil om at digital brukervennlighet er og blir veldig viktig. Det er først og fremst gjennom suverene brukeropplevelser at Apple har skaffet seg sin unike posisjon. Fremtidens vinnere av digitale løsninger, er som regel de som makter å lage de enkleste og mest brukervennlige tjenestene.

Hvis det tar et par sekunderer å laste opp nettsiden, eller at nettsiden fungerer dårlig på mobilen, da har man lett mistet kundens tålmodighet og oppmerksomhet. Uten responsive nettsider og korte opplastningstider, vil også Google vurdere bedriften din som mindre attraktiv, og nettsiden din vil havne lenger ned i listen for organisk søk på Google.

Googles lov som digital strategi

Googles tre lover gjelder altså ikke bare på Google, men er generelt gode strategiske råd for bedrifters digitale kommunikasjonsarbeid.

Ikke bare er det smart, det er gratis. Derfor innser flere og flere bedrifter at det er lurt å bygge opp egne kommunikasjonsflater i digitale kanaler. Det er ikke så enkelt, det krever investeringer både gjennom tid og ressurser, og er kontinuerlig reise som aldri tar slutt.

Det er også en god måte å tenke helhetlig kommunikasjon på. Ved å jobbe med kommunikasjon i ulike digitale og sosiale kanaler, kommer bedriften også nærmere kundene. Det kan gi merverdi på flere måter. Gjennom å skape engasjerende kommunikasjon om og rundt bedriften, vil man ikke bare skape oppmerksomhet om bedriften eksternt, men det vil også kunne bidra til å bygge entusiasme og god kultur internt i organisasjonen.

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS