Om å bygge broer i sosiale medier

Om å bygge broer i sosiale medier.
Bildet er hentet fra ordførerens offisielle Flickr-arkiv. Fotograf: Terje Pedersen.

Sosiale medier er i ferd med å bli et sterkt og viktig verktøy for kommunikasjon, noe dagens pressesak i Aftenposten knyttet til Fabian Stangs mediehåndtering tydelig viser.

I artikkelen kritiserer medieekspert Anders Cappelen, generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum og politisk redaktør i Aftenposten Trine Eilersen, Fabian Stangs “legge seg flat”-strategi på Facebook fordi det angivelig hindrer konfronterende journalistikk. For andre enn journalister fremstår nok denne vinklingen litt underlig.

Fabian Stang la nemlig ut følgende kommentar på sin Facebookside fredag ettermiddag etter spekulasjoner om at han hadde benyttet seg av svart arbeidskraft:

Kjære alle sammen.

Jeg har dummet meg ut. Jeg engasjerte i sommer en anbefalt håndverker for å få hjelp til å beise hytta.

Etter at arbeidet var utført betalte jeg, i god tro, det mottatte krav på 42.000,- til oppgitt bankkonto. I går ble jeg gjort oppmerksom på at den aktuelle håndverkeren ikke er registrert som næringsdrivende. Det medfører at jeg skulle ha sendt inn lønns- og trekkoppgave til det lokale kemnerkontoret og skatt skulle vært trukket fra det utbetalte beløpet. Derfor har jeg i dag sendt inn de nødvendige oppgaver og har betalt inn alt av skatter og avgifter i henhold til reglene for oppgjør for private arbeidsgivere.

Skatten er et spleiselag, og jeg betaler min skatt med glede. På ingen måte har jeg ment å unndra skatt og er svært lei meg for det som har skjedd. Jeg har lært meg en lekse og neste gang tar jeg nok malerkosten fatt selv – hvis ikke skal jeg sørge for at alt av papirer er i orden!

Stangs Facebookside følges av over 25.000 personer. Mer enn 10.000 har “likt” kommentaren etter at artikkelen kom på trykk i Aftenposten. Også på twitter flommer det over av støtteerkleringer for Stangs håndtering av denne saken, og hoderystende reaksjoner på Aftenpostens artikkel.

Medienes makt svekkes til fordel for sosiale medier

Denne saken er et nytt bevis på at journalister og medienes makt stadig svekkes til fordel for sosiale medier, det gir jeg Cappelen, Stavrum og Eilertsen rett i. Det er imidlertid helt greit, og en helt naturlig del av den digitale og sosiale utviklingen. Denne saken viser bare at det er viktig for de som ønsker innflytelse, og som vil være med å influere og påvirke samfunnet, med fordel bør ta i bruk sosiale kanaler. Det gjelder for politikere og aktive samfunnsdebattanter, og det samme bør gjelde for bedrifter og organisasjoner, ledere og engasjerte medarbeidere.

Tidligere gikk 95 prosent av bedriftenes kommunikasjonsbudsjett til betalt markedsføring og reklame. Dette er i ferd med å endre seg drastisk. I dag har vi egne, delte, fortjente og betalte kommunikasjonskanaler. De tre første vokser mest, mens flere og flere bedrifter reduserer budsjetter og engasjementet i betalte kanaler fordi de mener det er for dyrt.

Norske bedrifter er sinker på sosiale medier

I følge SSBs undersøkelse “Bruk av IKT i næringslivet” (2013), bruker bare halvparten av norske bedrifter sosiale nettverk i sin kommunikasjon med omverdenen. På spørsmål om bedriftene har en formell politikk knyttet til mål, regler eller prosedyrer for bruk av sosiale medier, er det kun 18 prosent av norske bedrifter som svarer positivt på dette.

Noen bedrifter som f.eks. Stormberg har lykkes med å bygge og styrke sitt eget varemerke i egne og sosiale kanaler. De har lykkes gjennom aktiv bruk av sosiale kanaler, fokus på søkemotoroptimalisering (SEO) og et tydelig samfunnsansvar. De har åpenbart «knekket koden» og forstår at det er helt andre spilleregler som gjelder i dialogkanalene.

Å bygge sosiale relasjoner krever tid, ressurser og kompetanse. Fordi enkeltpersoner selv kan velge hvem de ønsker informasjon fra, må informatørene møte dette ved å skape de gode og interessante historiene (content) som engasjerer mottakeren. Tradisjonell markedsføring og salgsargumentasjon fungerer neppe særlig godt i sosiale medier.

En PR-konsulent kan sikkert hjelpe en bedrift i en krise å håndtere media og journalister i den aktuelle saken. Har bedriften derimot bygget relasjoner over tid gjennom sosiale medier, og allerede har opparbeidet en sterk relasjon med sine kunder og interessenter, har bedriften et mye bedre utgangspunkt til å fortelle sin side av saken, og komme media i forkjøpet slik Fabian Stang gjorde.

Det er derfor på høy tid at bedriftene kommer mer på banen i sosiale kanaler. Relasjoner i sosiale kanaler bygges nemlig ikke over natten, det tar tid og krever kontinuerlig arbeid.

Digitalisering og sosiale medier endrer alt

Det er flere gode grunner for at bedrifter og organisasjoner bør bli mer sosiale. Digitaliseringen og sosiale medier er nemlig i ferd med å snu opp ned på “alt”. Den digitale flodbølgen har tatt med seg kamerarullene, videoshappene, papirleksikonet og mye annet som er i ferd med å forsvinne helt. I dag er teknologien så lett tilgjengelig at en dyktig entrepreneur med en god ide kan snu opp-ned på etablerte ordninger. Et eksempel er appen Uber som skremmer vannet av drosjenæringen i mange land.

For bedrifter betyr digitaliseringen at ingen kan sove på laurbærene, men må sikre at de følger med på alt som skjer og er i stand til å omstille seg i takt med omverdenen, og hele tiden tilby de beste løsningene for sine kunder.

I vår sosiale og teknologiske verden er informasjon bare et klikk unna. Det betyr at bedrifter gjennom ledere og medarbeiderne må engasjere seg i sosiale medier og fora, være med på debattene og ta del i ny informasjon og læring. Det er i stor grad i de sosiale mediene at ny informasjon og kunnskap deles, debatteres og fanges opp. Bedrifter bør derfor utnytte sosiale medier til sin fordel, ved å følge med på hva som skjer, delta i debattene, dirigere og lære. Samtidig bør de etablere egne kanaler hvor de formidler sitt budskap, underbygger valg og strategier, formidler verdier og visjoner og for å bygge broer mellom seg og sine kunder.


Jeg anbefaler også å lese oppfølgingsartikkelen «Sterke reaksjoner på omtale av Stangs mediehåndtering» i Aftenposten etter alle reaksjonene i sosiale medier i dag i anledning denne saken.

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS