Hvordan appen Uber kan forandre verden

Hvordan appen Uber kan forandre verden

Appen Uber har denne uken skapt kaos i europeiske byer som London, Paris, Berlin, Madrid og Roma. Mange tusen taxisjåfører streiker i protest mot taxi-appen som truer næringen i flere land.

Ideen bak Uber er så enkel at den er genial. Når du laster ned appen, så legger du inn kredittkortet ditt. Dermed slipper du å betale i taxien, og samtidig er du sikret mot å bli lurt av en slu sjåfør. Betalingen går nemlig via selskapet og alt blir loggført. Du kan også sende en melding til sjåføren om du vil forklare veien eller si fra om du har glemt noe, og du får kvitteringen på mail idet du forlater bilen.

Når du vil bestille en taxi, forteller appen hvor du er og viser på kartet hvor de nærmeste bilene befinner seg. Dette er spesielt praktisk om du er i en ukjent by og ikke kan noen adresser. Du velger hvilken bil du vil skal hente deg, en Toyota Prius, Mercedes eller en Van, som alle er sorte. Dermed føles det mer som om du bestiller en bil med privatsjåfør enn bare en taxi. Prisene er relativt konkurransedyktige i forhold til vanlig taxi.

Ideen til Uber kom da sjefen for selskapet, Travis Kalanic, var for sent ute til et foredrag i Paris i 2009 fordi han ikke klarte å skaffe en drosje. Nå har han fått to milliarder kroner for å rulle ut drosjelimotjenesten Uber over hele verden.

Dette er en bransje som trengte fornyelse. Vi snur opp ned på alt og lager et nytt marked for transport av mennesker. Kvaliteten er også høyere enn det du er vant til» (Travis Kalanic, Entrepreneur & Co-founder of Uber.)

Taxinæringen, spesielt i Paris og London, er forbannet. Denne uken streiket tusenvis i protest mot at taxi-appen Uber unnslipper regulering fra landets transportmyndigheter. Til tross for at app-konseptet går ut på å la sjåfører frakte passasjerer mot betaling som regnes ut i appen, mener drosjenæringen at appen likevel må regnes som et taksameter. De krever derfor at Uber-konseptet må reguleres på tilsvarende måte som andre tilbydere av taxitjenester.

Det er fortsatt uvisst hvordan myndighetene vil behandle denne problematikken, mange advokater, politikere og lobbyister er engasjert i spillet som kan endre taxinæringen på verdensbasis. Uansett utfall, så viser dette eksemplet tydelig hvor sårbar en bedrift eller en hel næring er om man ikke klarer å tilpasse seg dagens raske omstillinger.

For det er utrolig hvordan internett og teknologi som GPS har forandret verden. I dag er teknologi så lett tilgjengelig at en dyktig entrepreneur med en god ide kan snu opp-ned på etablerte ordninger. Lynraskt! Fra Uber-appen ble lansert i San Fransisco i 2010, kan du i dag bestille en Uber-taxi i 37 land.

Hva betyr dette for etablerte bedrifter? Det betyr ihvertfal at ingen kan sove på laurbærene, men må sikre at de følger med på alt som skjer og er i stand til å omstille seg i takt med omverdenen, og hele tiden tilby de beste løsningene for sine kunder.

Utfordringen er selvfølgelig hvordan kan man sikre å holde tritt med utviklingen og alt som kan påvirke deg og din bedrift? Det finnes selvfølgelig ingen enkel oppskrift for dette, men jeg har ihvertfal et innspill som jeg synes er viktig for bedrifter å ta med seg.

I vår sosiale og teknologiske verden er informasjonen bare et klikk unna. Det betyr imidlertid at du og bedriften din må engasjere dere i den digitale utviklingen, og delta i sosiale medier og fora for å forstå utviklingen, delta i debattene og ta del i ny informasjon og læring. I sosiale medier finnes spiren til de nyhetene vi leser i avisene som regel har startet.

Det er alt for få bedrifter som benytter sosiale medier for alt det er verdt, gjennom å involvere sine medarbeidere og skape en sosial kommunikasjonskultur. Jeg har forsøkt å argumentere for dette i mitt forrige blogginnlegg, slipp dine medarbeidere løs i sosiale medier.

Det er mange grunner til at bedriftene bør bli mer sosiale, men det viktigste er kanskje skissert gjennom eksemplet “Uber”. Bedriftene bør faktisk innse at det kan være farlig å ikke engasjere seg, det er på tide å bli sosial.

….og en ting er sikkert, det er ihvertfal siste gang jeg praier en vanlig taxi i Bangkok!

(Kilder: Uber.com, wikipedia.com, klikk.no og mobilen.no)

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS