En usikker gründers bekjennelser

grunder

Nå har det gått et par uker siden Alle tiders kommunikasjon ble realisert. Jeg bestemte meg for å blogge litt om kommunikasjon, med hensikt å synliggjøre min faglige kompetanse og få litt “liv” på hjemmesidene mine. Jeg får komme tilbake til dette, for akkurat nå er jeg mer opptatt av å reflektere litt rundt prosessen jeg er i, som gründer i oppstartsfasen, en svært usikker tid med utfordringer som jeg bare er nødt til å overkomme.

Første utfordring

  • hvordan fortelle beslutningstakere om hva jeg kan bidra med?

Jeg mener jeg har en god forretningsidé. Jeg har spesialisert meg på det jeg er best på, som er kommunikasjon i organisasjoner, gjerne knyttet til større interne prosjekter. Jeg vet at det er et stort behov for kommunikasjon i slike prosesser, og at ikke alle organisasjoner har de nødvendige interne ressurser eller kompetanse internt.

Jeg har ikke funnet noen direkte konkurrenter, dvs. kommunikasjonsbyråer som har spesialisert seg på intern kommunikasjon (selv om jeg vet at flere av de store byråene også tilbyr bistand til intern kommunikasjon som en del av sin portefølje). Fokuset til kommunikasjonsbyråene ligger stort sett alltid på ekstern kommunikasjon, PR, myndighetskontakt og omdømme. Det er kommet flere mindre byråer, mer spesialiserte og nisjepreget, men de er fortsatt mest opptatt av ekstern kommunikasjon.

Man skulle tro at det å ha en litt unik forretningsidé og få konkurrenter ville være et flott utgangspunkt for en gründer. Problemet er at det er vanskelig å selge inn konseptet mitt når jeg er så ensom om å levere på dette området. Det er tydeligvis ikke så vanlig å ta inn konsulenter på intern kommunikasjon.

Neste utfordring

  • hvordan kan jeg synliggjøre min kompetanse?

Jeg skjønner at jeg må stå på for å selge meg selv og forretningsidéen min. Salg er min akilleshel, men det er en veldig viktig del av gründerrollen, så jeg er bare nødt til å bli bedre på på dette. Heldigvis har jeg litt tid på meg, men ikke mer enn at jeg er nødt til å «knekke noen koder» ganske snart, og jeg tar gjerne imot gode råd.

Samtidig kan det faktisk også være givende å kontakte potensielle interessenter og andre som kjenner denne bransjen. Jeg har ringt noen toppfolk som har tatt seg god tid, vært interessert og gitt meg gode råd. Det er utrolig inspirerende, og gir meg tro på at jeg har et konsept verdt å satse videre på.

Jeg har også fått fantastisk støtte fra kolleger og venner som har anbefalt meg og videreformidlet informasjon til sine nettverk. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å sende dere en stor og ydmyk TAKK!

Del gjerne... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather
Følg Alle tiders kommunikasjon i sosiale medier Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinrssinstagramby feather

Hilde Fredheim Høgberg

Kommunikasjonsrådgiver og konsulent som blogger en gang i mellom...

Leder og gründer for Alle tiders kommunikasjon AS